Thursday, May 14, 2009

quran exam or hayati?
salam to my fren,,,hari ni aku nak bermuhasabah sedikit mengenai sesuatu yg amat penting untuk ambil tahu,,,aku bukan ape semenjak aku pekse kat azhar ni quran yg aku hafaz ni terlalu penting untuk exam sahaja sehingga lupa untukk aku hayati ape maksud yg tersirat dalam ape yg aku bace,,,,semenjak aku kat sini dah 3 tahun aku membawa gelaran iadah al-quran,,,,aku malu kat kawan2 coz dorg lulus tang aku gagal,,,aku pun mencari punca kenapa aku gagal madah quran ni,,,jawapan nya satu je,,even aku hafaz 30 juzuk sekali pun tapi tak dihayati sama je macam tak hafal,,,mungkin quran sendiri tak redha dgn ape yg kita hafal,,,,seperti bila ade kawan yg cuba amik kesempatan kat diri kita ,,,habis madu sepah pun dibuang,,,hafaz quran lps tu tinggal kan,,hafaz balik time pekse je,,,macam mana la QURAN nak redha dgn apa yg kita baca,,betul tak fren,,,bila difikirkan balik mmg patut pun aku gagal,,,,mmg kegagalan aku ni disebabkan diri aku sendiri kurang penghayatan dalam menghayati ayat2 quran,,,,
oleh itu aku menyeru kepada kawan2 yg amik jurusan agama or pun tidak kita cuba la lps ni untuk menghayati ayat2 quran agar ape yg kita baca or hafaz mendapat berkat dari quran itu sendiri,,,ayat2 ALLAH tidak boleh dibawa main,,,,klu bleh lps ni hafaz dan hayati makne nya,,jgn sekadar hafaz je,,,k,,

p/s: baru sedar dari kesilapan kenapa gagal sebelum ni,,, quran bukan untuk exam je,,,

2 comments:

sot said...

Alhamdulillah kerana diberi kesedaran itu oleh Allah. Nikmat ilmu, apatah lagi hafazan Al Qur'an adalah nikmat yang tidak ternilai harganya. Dalam 20 Billion umat Islam di dunia kini hanya ada beberapa ribu sahaja yg hafiz 30 juzuk Al Qur'an. Dari segi peratusan mungkin kurang dari 1% sahaja. Dan saudara adalah salah seorang dari Hamba Allah yang terpilih. Alhamdulillah !!

Burung kakaktua Presiden Suharto setiap pagi mengucapkan "Selamat Pagi Tuan Presiden" apabila melihat tuannya itu. Sehinggalah suatu hari Presiden Suharto marah betul kepada burungnya itu. Katanya kepada burung kakatua itu "Aku bukan Presiden lagi".

Moral of the story: Menghafal 30 Juzuk itu Alhamdulillah. Tapi jangan sekadar untuk lulus periksa atau mendapat sijil semata. Jangan menghafal Al Qur'an itu tanpa faham isi kandung nya. Kerana ilmu, makna, dan tafsir nya itu adalah intipati wahyu Allah, Pencipta kita kepada kita Hamba-Nya. Untuk kita hayati dan ikuti.

Mana mungkin kita menghafal sekadar burung Kakatua Presiden Suharto tadi tanpa ada ruh dan penghayatan maksud dan makna Al Qur'an itu, yang berupa pedoman hidup bagi kebahagiaan dunia dan akhirat. Jadikan Al Qur'an itu temanmu sehidup semati. Jazkallah.

adam said...

terima kasih uncle coz bg nasihat kat saya,,,doakan saya pakcik dalam exam ni ye,,,takut sgt2

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat