Friday, January 29, 2010

peringatan!!!

إن أخوف ما أخاف عليكم بعدي كل منافق عليم اللسان

" Sesungguhnya perkara yang amat aku takuti berlaku kepada kamu selepas kewafatanku adalah orang munafik yang pandai bercakap (tapi tidak mengamalkannya)." (Hr Thabrani, Bazzar dan Ahmad - SAHIH)


satu perkara yang amat takuti bila mengajak org untuk melakukan kebaikan sedang org yg mengajak tak sama-sama dengan apa yg meraka katakan,,,

mengikut rasional aku, kadang2 org yg menyampaikan kebaikan itu mmg sukar untuk melakukan kebaikan tapi dengan cara die mengajak org melakukan kebaikan dalam masa yg sama meraka juga turut serta dengan apa meraka ajakan...itu bagus untuk kita yg sedang bertekad untuk mengubah diri.

mengikut pandangan lain pula, ada sesetengah org menyuruh melakukan kebaikan, tapi dengan niat untuk menunjuk2 yg dia mempunyai ilmu yg sangat bagus...tapi hakikat nya dia ni mmg sengal dan hampeh cakap tak serupa bikin,,,kalau jumpa penceramah seperti ini ko boooooooooooo kan je.

mengikut farasat aku pula, ade sesetangah org berniat untuk menyampaikan ilmu agama sebab meraka kata sampaikanlah ilmu itu walaupun sepotong ayat...tapi bila dah sampai tu buat bodo sudah,,,,sebb dah sampaikan ilmu itu pun dah cukup bagus daripada tak sampaikan,,,klau jumpa org sebegini korg jumpa la meraka terangkan cara yg betul,,,,that good than booooooooooooooo..

mengikut kata hati aku, bila sudah ada ilmu beramallah dengan ilmu itu,,tapi bila sudah beramal jgn sesekali untuk menyembunyikan ilmu tu sebab nabi melarang dari ummatnya menyembunyikan ilmu....sabda nabi s.a.w :


من كتم علما ألجمه الله يوم القيامة بلجام من نار


" Sesiapa yang menyembunyikan ilmunya , Allah akan mengekang dirinya dengan kekangan dari neraka pada hari kiamat. " (Hr Ibnu Hibban dan Hakim - sahih)

oleh itu ayat akhir aku try ur best kepada bakal pnceramah,,,jauhkan diri anda dari fitnah!!!!!!


p/s: aku tulis pandai tapi camne nak di hukum kan kepada aku yg suka menulis tapi tak pandai nak aplikasi dengan apa aku tulis? hehehehe

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat