Friday, March 19, 2010

sheikhul azhar gadid

أحمد الطيب شيخ الأزهر الجديد


أحمد الطيب
شغل الدكتور أحمد الطيب منصب رئيس جامعة الأزهر إلى أن أصدر الرئيس المصري حسني مبارك قرارا يوم الجمعة 19 مارس/آذار 2010 بتعيينه شيخا للأزهر خلفا لشيخ الأزهر الراحل محمد سيد طنطاوي الذي توفي في السعودية ودفن فيها الأسبوع الماضي.
وبتعيينه شيخا للأزهر يكون الطيب الشيخ الثالث والأربعين في تاريخ الأزهر الشريف.
والطيب (66 عاما) أستاذ في العقيدة الإسلامية ويتحدث اللغتين الفرنسية والإنجليزية بطلاقة وترجم عددا من المراجع الفرنسية إلى اللغة العربية وعمل محاضرا جامعيا مدة من الزمن في فرنسا.
ويحمل الطيب درجة الدكتوراه في العقيدة والفلسفة الإسلامية نالها من الأزهر عام 1977. وعمل الطيب معيدا ثم أستاذا وعميدا في كليات الأزهر كما عمل في جامعات إسلامية خارج مصر. ولديه مؤلفات عديدة في الفقه والشريعة وفي التصوف الإسلامي.

وينتمي الطيب -وهو من محافظة قنا في صعيد مصر- إلى أسرة صوفية ويرأس طريقة صوفية خلفا لوالده الراحل.
ويقول علماء في الأزهر إنه واسع العلم ولم يدخل من قبل في مناقشة قضايا خلافية ولم يصدر حين كان مفتي مصر في
فترة ما بين 2002 و2003 فتاوى تثير الجدل.

ويرأس الطيب لجنة حوار الأديان في الأزهر وهو عضو في مجمع البحوث الإسلامية الذي يعتبر أعلى هيئة للعلماء في الأزهر.




terjemahan:

dr.ahmad tayyib yg btugas sbgai reakt
or universiti al- azhar telah di lantik menyandang jawatan syeikhul azhar mengikut arahan dari presiden husni mubarak yg dikeluarkan pada hari jumaat bersamaan 19 mac 2010 bagi menggantikan al marhum fadhilatu imam al-akbar dr. muhammad syyid at-tantawi yg telah meninggal dunia di arab saudi dan di semadikan disana minggu lepas.

dengan perlantikan dr. ahmad sebagai syaikhul azhar menjadikan beliau penyandang yang ke-43 bagi jawatan tersebut.

dr.ahmad tayyib 66 bertugas sebagai pensyarah jurusan aqidah islamiyah dan mammpu bertutur dalam dua bahasa asing iaitu bahasa perancis dan inggeris dan telah menterjemahkn sebilangan rujukan2 yg berbahsa perancis kpd bahs arab.beliau juga pernah btugas sebagi pensyarah universiti di perancis selama beberapa tahun.


dr.ahmad tayyib yang memegang ijazah kedoktoran (phd) dalam jurusan aqidah islamiyah dan falsafah dari universiti al-azhar pd thun 1977.beliau tlh dilantik sbgai pensyarah dan dekan di beberapa cawangan universiti al-azhar dan telah bertugas di beberapa buah universiti islam di luar mesir.beliau juga telah mnulis beberapa kitab feqh perundangan islam serta tasawuf.

dr.ahmad tayyid telah membesar di Qana
selatan mesir.beliau di besarkan didalam keluarga yg mengamalkan aliran sufi dan menjadi ketua tariqat sufiyyah menggantikan ayahnya yg telah mninggal dunia.ulama al-azhar menyifatkan beliau seorang yg berpengetahuan luas dan tidak ada satu pun fatwa yg dikemukakan olehnya menjadi perbahasan dalamn perkara2 khilafiyah semasa beliau menjawat jawatan mufti pada 2002 hinnga 2003.

beliau mengetuai badan dialog antara agama di al-azhar dan memegang jawatan sebagai ahli jawatankuasa institusi penyelidikan islam yang mana ia adalah badan tertinggi ulama al-azhar.


sumber :

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/6113B798-7145-48C2-9583-EB566576B1EA.htm

di terjemah oleh herwan n the geng bait mihtali (naim's walidain home)

p/s: orang malaysia je yg boleh bace,,,org yg tau bahasa arab bace arab je,,,

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat