Thursday, March 25, 2010

mulut tak de insuran!!!


“Barang siapa yang memelihara apa yang ada di antara janggutnya (yakni lisannya) dan apa yang ada di antara kedua pahanya (yakni farjinya) karena aku, “ sabda Rosulullah, “niscaya akan kujamin dia masuk surga” (HR Bukhari).

Sesungguhnyalah, “Yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam neraka adalah dua lubang, yaitu mulut dan farji” (HR Tirmidzi).

Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaknya ia mengucapkan kata-kata yang baik atau diam” (HR Bukhari Muslim)

pernah atau tidak semuanya terserah pada kita samaada kita tergolong orang yg menjaga lisan atau sebaliknya.

just nk remind kepada sesiapa expecially diri aku yg tak berapa perfect ini, kita hidup di dunia bukan nya hidup selama-lamanya tapi hanya sementara, cuba kita koreksi kembali selama kita mencapai tahap baligh ada ke tak perbuatan kita sentiasa baik dan sentiasa terpuji?

sama sekali tidak kerana aku tahu setiap orang pasti melakukan sesuatu yg berada diluar kotak minda sebagai contoh yg kecil tapi besar " word ". kita memang mampu berkata dan kita mampu berhujah tapi sebalik itu apakah kita mampu untuk menjaga lisan dari mengguriskan hati seseorang. banyak ayat quran dan hadith yg menuntut kita supaya menjaga lisan dari memperkatakan sesuatu yg tidak baik hakikatnya sedar atau tidak semuanya tidak sedar.

tidak salah untuk kita berkata tapi apakah setiap apa yg diucap memberi satu impak positive pada org yg mendengar? jika ye memang digalakkan untuk menyampaikan sesuatu yg baik kerana ia dituntut. namun yg menjadi permasalahan bg mereka yg tidak pandai berbicara tentang kebaikan dan setiasa laghoh didalam percakapan.

dari ayat diatas semua kembali pada hati samaada bersih atau sebaliknya. sekaligus kita boleh klasifikasikan seseorang itu dinilai dr percakapan nya sahaja sebagai contoh jika mengucapkan sesuatu yg tidak baik begitulah hatinya, jika pecakapannya baik maka hatinya memang diselaputi nur. itu hakikat!!!! bagaimana pula aku?

dan satu lagi jika berkata dengan semata-mata untuk mendatangkan riak atau ujub pada diri jelas sekali orang itu sedang memperkatakan ucapan yg sia2 walaupun penyampainnya yg diberikan adalah sesuatu yg baik. kerana apa yg diperkatakan itu tidak dapat diterima oleh pendengar dan hati yg mendengar akan tertolak dengan sendirinya. oleh itu kepada aku dan korg yg ingin menyampaikan sesuatu perkataan lihatlah hati dahulu sebelum kita melontarkan perkataan itu. dan sebelum itu kenapa bila seorang anak dinasihati org tuanya atau guru supaya menjadi baik meraka tetap juga dengan berkelakuan buruk? jawapanya kerana meraka(penyuruh) tidak tulus ikhlas dalam menyuruh si anak tadi melakukan perkara baik disebabkan meraka dalam keadaan nafsu imarah!!!

khulasoh bg perkara diatas semua nya kembali pada hati samada black atau white. jika black simbahlah cahaya dan jika white jgn sesekali palitkan hitam itu walaupun sebesar zarah kerana setiap permulaan yg didahului dgn tidak baik maka ia menjadi virus.

monolog : susahnya menjaga lisan, mungkin lps ni senyum je kot,,,hehehe

p/s: setiap ucapan Bani Adam itu membahayakan dirinya (bukan memberi manfaat), kecuali kata-kata berupa amar ma’ruf nahi mungkar ( memerintahkan kebaikan, melarang kemungkaran) dan Dzikrullah Azza wa Jalla (mengingat Allah Azza wa Jalla). (HR Tirmidzi)




0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat