Tuesday, June 22, 2010

hidup pertama

kadang2 kita perlu menjadi org yg pertama supaya tidak tertinggal kebelakang. kadang2 kita perlu berada dibelakang supaya sedar yg diri kita ini hanya seorang insan yg tidak akan sesekali sempurna.

sedang dalam islam mengajar ummat nya supaya menjadi seorang yg berdiri pada tahap wasitiah yakni kesederhanaan didalam semua perkara. ini perlu supaya diri tidak angkuh dengan kelebihan yg ada pada diri.

ada orang mahu jadi yg pertama, dan jika boleh dia lah yg layak mendapat tempat yg pertama dari semua orang. dari semua segi nak pertama. tapi apakah pertama itu terbaik untuk diri sedangkan dalam masa yg sama hidup dikeji oleh masyarakat!!!! jadi apa motif untuk menjadi yg pertama sedangkan hidup dikeji dan dihina. dan sebab itulah islam mengajar ummatnya supaya bersederhana dalam semua perkara.

akhirnya, jadilah manusia yg sederhana dalam semua perkara dan sedarlah hidup kita tidak sesekali sempurna. jika hidup tidak sesekali semuprna apakah layak diri kita untuk mendapat tempat yg pertama. kesempurnaan itu hak milik ALLAH TAALA.

p/s: yg pertama itu lebih menjadikan kita lebih sombong dengan kelebihan yg ada.

1 comments:

fiqhullughah said...

memg manusia selalu nak jd yg pertama..sbb tu adam jd manusia pertama dan hawa menjadi isteri yg pertama..he..tp mereka juga org pertama yg patuh pada Allah dan meminta ampun padaNya..fastabiqul khairat!!

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat