Wednesday, December 22, 2010

celik isu jgn buta isu

saya terbaca status facebook seseorang yg menyatakan bila orang kenamaan dtg ke mesir hanya untuk memomokkan isu semasa supaya menentang kerajaan khususnya bagi negeri selangor yg selama ini kerap hadir ke ardhu kinanah.

dan pandangan saya ianya tidak salah untuk kita membicarakan isu semasa yg berkaitan politik, dunia, dan sebagainya dari kita mendengar ceramah2 tentang satu malaysia yg bg saya tidak mendatangkan hasil yg cukup lumayan bg kerajaan untuk membawa mahasiswa kearah politik umno yg sengkek. itu cuma pengamatan saya sahaja bg menolak pandangan individu yg bergelar mahasiswa.

isu semasa amat penting bg semua khususnya mahasiswa yg boleh berfikir bukan sekadar mendengar tapi perlu perincian apa yg mahu disampaikan dan saya cukup teruja bilamana wakil kerajaan selangor hassan ali akan datang kemesir untuk lawatan sementara nya bg bertemu pelajar. dan kesempatan ini kita selaku mahasiswa perlu men"look forward"-grab peluang yg ada untuk mencari satu motivasi yg berpengalaman dari dato hasan sendiri dan dalam masa yg sama kita mahu kan satu pendedahan dari dato sendri apa isu yg sebenarnya berlaku dimalaysia. saya tahu pastinya saudara sebalik saya akan berkata "macam tak da internet je kat umh" memang ia tapi tidak sama dan perlunya satu perincian dari pihak melalui lisan. sepertimana kita membaca akhbar utusan dan juga berita harian dan saya ingin menanyakan berapa orang sahaja yg yakin tentang apa yg dikhabarkan oleh berita cap umno? boleh jadi 100% yakin tentang sukan dan hiburan tapi isu semasa yg disampaikan hanya tak sampai 50% dan mereka adalah puak yg tidak pernah berfikir apa yg dikhabarkan hanya menerima sahaja. mereka juga dikalangan mahasiswa yg terlalu taksub dengan kepartian tidak kira mahasiwa umno mahupun mahasiswa pas.

saya memang penyokong PAS tapi tidak semestinya saya perlu menyalahkan umno 100% dan semua parti dimalaysia ada kelemahan nya dan nyata terdapat kelemahan hanya dipuak sana dan perlu mencontohi pas dan PAS MAMPU mengatasi kelemahan dengan mengalirkan satu aliran syariah yg mampu menyelesaikan bilamana terdapat kecacatan didalam parti. dan saya disini bukan untuk bercakap tentang parti tapi mahasiswa perlu cakna tentang isu semasa!

kebodohan mahasiswa bila terlalu taksub sehingga bila isu semasa dibangkitkan hanya menerima bulat2 dan tidak pernah mengkaji. dan saya ucapkan syabas to PMRAM bila isu agama dibangkitkan ada kajian yg dilaksanakan dibawah MANHAL PMRAM dan disitu perlu kita mengambil tahu kerana ia satu maslahah ummah. dan jika isu semasa berkaitan politik guna lah otak untuk memahami isu itu dengan membaca akhbar2 milik umno dan pas dan perlu ada seseorang yg boleh menyampaikan sesuatu yg hak dari kerajaan negeri. setiap kerajaan negeri mesti dan pastinya menyampai sesuatu yg benar tidak kira negerinya pasti pr or umno yg pastinya bila wakil kerajaan negeri dari umno, mahasiswa islam tidak akan menerima bulat2 kerana distu ada pembohongan dan ia pastinya menyampaikan matlamat slogan umno dengan mengUMNO kan pelajar mesir. saya bercakap bukan kerana nafsu tapi pengalaman yg mana pada tahun 2008 pelajar2 selangor perlu mengisi borang umno luar negara dengan tidak rela hati jika tidak berbuat demikian zakat menjadi taruhan!

akhirnya bg mahasiswa islam khususnya timur tengah saya terbaca dari status facebook seorang teman yg menyatakan " ustaz2 sekarang pandai berceramah tapi buat lawak kampung " sepatutnya kita selaku mahasiswa perlu men-injakkan ceramah dengan isu2 semasa tapi bila ceramah bukan bermaksud kita suka suki bercerita tentang politik tapi banyak lagi isu semasa yg berkaitan dunia islam seperti contoh isu palestin, isu bush baling kasut, isu peperangan dan banyak lagi isu2 yg menarik untuk menarik audien kita celik isu bukan kita selaku ustaz islam membutakan isu bg audien! dan tak salah untuk lawak kampung ye ustaz2 tapi pada2 lah.

p/s: misi aku bila sudah bekerja memindakan semula pelajar universiti...

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat