Monday, January 3, 2011

nor aim...

aku percaya setiap dari kalian termasuk aku mempunyai matlamat yg tersendiri bg merealisasikan kehidupan sebagai pelengkap. tapi sejauhmana kita melengkapkan diri untuk mencapai matlamat itu?

aku berpendapat kebanyakkan orang hanya menanam matlamat tapi tidak memberi sebarang reaksi apa yg ditanam ibarat benih yg ditanam perlunya air dan baja disamping menunggu untuk mendapatkan hasil yg terbaik.

aku pasti mereka ini tergolong dari golongan yg menunggu awal tahun untuk menanam cita kemudian dicampakkan citanya ditong sampah kemudian kaut balik dari tong sampah untuk dijadikan matlamatnya yg baru. sangat kesian golongan ini. mungkin sedikit keras tapi itu hakikat yg perlu kita ubah supaya matlamat itu bukan dicampak tapi perlu dibelai agar tidak jauh disudut pandangan kita dan tidak lari meninggalkan kita. perlu nya kita tahu 'matlamat tu ada perasaan cuma kita yg tak perasan'.

my uncle pernah told something to me. im hold that until now "iwan nak jadi apa" aku pun cakaplah dengan bangganya ' lecturer' "for what" ' i need transform student mind'. itu jawapan aku yg ternyata sampai ini aku pegang kerana apa setiap matlamat harus dipegang dari kita mula menimba ilmu dan bukannya selesai belajar baru nak create professioan. that worst to me'
forgot to say ' pegang dan kunci ' my uncle told me before i came back here.

cume kita perlu sedar kenapa kita dihantar untuk belajar tidak lain dan tidak bukan untuk mengubah masyarakat lagi2 pelajar agama yg sudah diajar bagaimana untuk berdakwah kelak. aku tahu sistem al-azhar adalah sistem lama tidak seperti malaysia yg boleh dijadikan contoh malaysia pastinya lulus dan al-azahar pastinya diantara dua. tapi diantara dua itu adakah mungkin disebabkan takdir atau di create student untuk memang stay long time here. mungkin kita perlu muhasabah adakah kita kotegori yg bagaimana. oleh itu tidak perlu nak buat perbezaan diantara malaysia dan mesir kerna semua itu terletak ditangan kita untuk mencipta apa yg kita inginkan. nak bangunkan islam! tapi kenapa perlu mengambil masa lama disini lain la mereka yg betul2 mahukan menimba ilmu ketahap gaban 'master'. itu sebab kenapa saya kata kadang pelajar sendiri yg meng' creat kan diri nya untuk stay lama disini tolak tepi bg meraka yg betul2 lama disini menimba ilmu walaupun tak naik tahun(yang ni patut dipuji) yg tak ptutnya mereka yg belajar tapi tidak praktik dan ditambah malas dan natijah sangkut. aku berani kata sebab aku sudah leteh melihat mereka ini disini.! conclusion by my statement ( orang yg tidak ada matlamat sahaja ).

oleh itu nasihat aku kepada semua kita boleh belajar dengan lebih mendalam, pastikan ilmu kuliah diutama ( tahun 12 bulan, kuliah cuma 8 bulan, baki 4 bulan) kira sendirilah untuk manfaat kan diri. kita memang ada masalah tapi dahulukan yg utama 'exam' masalah itu kita perlu fikir tapi jgn sampai exam sangkut sebab terlalu fikirkan masalah yg timbul ( bg mereka yg praktikal tentang masa meraka pandai mengawalnya diantara exam dan masalah) oleh itu mulai sekarang masalah itu fikirkan dengan cara halus dan selepas exam kita bergerak bagaimana untuk menyingkap kehalusan itu.

aku minta maaf sekiranya ada individu yg kurang senang dengan penulisan aku kali ini cuma aku lebih suka bersikap terbuka dalam perkara ini kerana ada segelintir pelajar masih tidak ada tujuan sebab apa dtg datang ke mesir?

ingat! tanam kan matlamat sebelum memulakan langkah dan masih tidak terlambat untuk kita tanam nya semula bg mereka yg baru tersedar dari lamunan yg baru je terhenti!

:credit to pmram coz korang semua mula membawa emej intelektual pelajar ke arah masa depan yg realistik not fantastic. ( pimpinan adalah ikutan jika pimpinan ada master semakin teruja lah ia jika pemimpin itu pandai alatul makin semangat lah pelajar itu jika pemimpin disebalik itu semakin jauh lah pelajar itu)

lastly : buka minda kelas pertama adalah kunci kejayaan pelajar kerana memikirkan apa yg akan berlaku pada akan datang. dan disebabkan kelas pertama ia mencari jalan bagaimana untuk pulang dengan membawa seribu erti bg keluarga dan masyarakat.

p/s: pandang mata keatas, letak tangan ke dada (sindiran) tepuk dada tanya selera(ingat makan je)tepuk tangan tanya iman(al-hak)

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat