Wednesday, February 16, 2011

alhamdulillah....


pertamaanya aku panjatkan kesyukuran yg tidak terhingga dengan mencapai darjat infinity yg tiada tahap pada ALLAH RABBUL IZZATI atas dengan perlindungannya aku dapat bernafas kembali di bumi malaysia yg tercinta.

lama rasenya aku tak menulis, dan penulisan aku kali ini lebih general dan tidak terlalu fokus dengan sebelum2 ini. dan aku minta maaf tak dapat menayangkan episod chapter seterusnya disebabkab cerita itu ditinggalkan dengan sengaja dimesir dan minta maaf atas ketidak prihatianan aku. dan islam melaraang mengamalkan sikap begitu kerana selfish. hehehe. muhasabah!

mesir berubah wajah namun tetap dalam keadaan yg sama! itu tidak dapat aku nafikan kerana ia satu senario yg perlu kita terima walaupun kadang2 kita mengkritik tanpa pedoman. mubarak jatuh tapi keadaan masih sama dengan permintaan masyarakat mesir tika ini terlalu mendesak dengan tema ekonomi dan bukannya tema kejatuhan kerana mubarak sudah jatuh dan sekarang ini terjurus kepada tema yg kedua dan sekilas pandang memang tak mampu dek akal untuk melunaskan permintaan tersebut dan 2 kali pandang aku bersetuju disebabkan walaupun ia mendesak sudah pastikan ia akan dikotakan janjinya walaupun perlaksaan tidak waktu sekarang. cuba bayang jika ia tidak dibuat sekarang? boleh jadi sesiapa pun pemimpjn yg naik tetap juga tidak disukai rakyat kerana minda meraka yg bermain dengan minda ekonomi tidak minda islam, seperti mana yg dilakukan oleh tunisia mereka menjatuhkan pemimpin denagn minda islam.

apa yg pasti waktu ini? tiada lagi kepastian! kerana smuanya masih samar2 dengan wajah yg penuh tanda tanya!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

salam maulidurrasul!!!!!

bidaah ke?

sebenarnya orang bodoh dan cetek ilmu sahaja yg menyata ia bidaah. tapi memang betul pun bidaah. tapi aku bukan lah bodoh!

para ulama telah menyatakan hukum menyambut maulid rasul ini adalah diharuskan kerana ia bidaah hasanah( perkara baik) dan walaupun ia tidak pernah dilakukan pada zaman bagnda, sahabat dan salaf. permulaan perayaan menyambut maulid ini dilaksanakan pada 7 hijrah.

siapalah aku untuk menyatakan mereka bodoh! boleh jadi mereka lebih banyak ilmu dari aku dan lebih dan lebih dari apa yg aku sangkakan. dan tidak perlu aku menilai mereka ini siapa disebbkan pengkhilafan atau perselisehan pendapat pada hukum menyambut maulid nabi dan pada pandangan aku sendiri adakah suatu perkara yg baik itu akan dilarang oleh allah sedang pada masa yg sama di ARASH ALLAH terdapat nama baginda.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

akhirnya pastikan hidup dipenuhi dengan kemulian walaupun kadang2 kita tidak mampu untuk mencapai darjat mulia seperti alim ulamak. cukuplah kita hiasi diri dengan ilmu dengan meletakkan akhlak sebagai pendinding. kadang2 terfikir boleh ke jadi alim ulamak? aku sendiri boleh bila ade kesungguhan. dan walaupun tidak mampu sekalipun peganglah ilmu yg kita miliki untuk kita sampaikan pada mereka yg memerlukan dan jgn jd org yg ade ilmu buang ilmu bila org tye 'tak tau' bodoh namanya tu!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

selamat membace!!!!!

kenang daku dalam doa mu!!!!!!

org kata penantian itu sakit tapi wat pe nak tunggu kan elok klu kita isi waktu ketika fatrah menunggu.


p/s: ni no saya jika anda perlukan saya untuk program2,,jgn malu2 ye,,0104215060 maxis,,,

2 comments:

Nor Moscow said...

alhamdulillah..risau jugak kak Nor ingatkan adam..nasib baik dah ada kat Malaysia..

adam said...

syukran kak nor,,,

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat