Sunday, July 17, 2011

hinakah pelajar agama?

dalam bebrapa hari yg lepas ISU pelajar agama dibuang dari darul ifta' mendapat perhatian ramai lebih2 lagi mahasiswa mesir setelah tindakan yg dilakukan pihak2(EM) tertentu untuk menjatuhkan pihak tertentu dgn tindakan yg tidak wajar.


justeru itu saya berfikir dan kenapa orang ramai berfikir terlalu hinakah kami di sini bila melakukan sesuatu yg hak dan adil untuk membantu kerajaan malaysia dalam pelaksanaan pilihan raya yg adil. kita tidak minta untuk PM turun tapi kita mahasiswa minta ketelusan dlm sistem pilihan raya malaysia yg mana jelas kecacatan dgn pelbagai penipuan dan rasuah.

saya membace dan menilai setiap ruang komen2 orang ramai terhadap isu ini dan kebanyakkan dari mereka lebih suka mengambil jalan mudah untuk berfikir dgn tidak berfikir bagaimana nasib anak cucu meraka 5 atau 10 tahun akan dtg.

meraka hanya tahu bersih itu haram, bersih itu mudharat, bersih itu memalukan negara dan pelbagai lagi tapi isunya kenapa MESIR mendapat perhatian yg sgt lebih. saya sudah ada jawapan bg persoalan meraka ianya disebabkan rata2 pelajar mesir sudah ada pendirian dlm berparti dan pendirian itu tidak lain tidak bukan PARTI PAS namun kita tidak senang2 mengzahirkan kepartisan " jika KEDUTAAN BOLEH BERMAIN POLITIK PELAJAR JUGA BERMAIN POLITIK' 'JIKA MERAKA MENZAHIRKAN KEPARTISAN PELAJAR JUGA MENFZAHIRKAN KERPARTISAN'. oleh itu siapa yg pemula kita turut akan jd pemula.!

saya turut berfikir alangkah bagusnya jika KEDUTAAN MESIR sendiri bersikap profesional seperti pelajar dan pegawai bukan seperti yg ada sekarang ini, dilihat seperti didalam PARLIMEN ada kerajaan dan ada pembangkang. tapi ini tidak akan berlaku jika pihak kedutaan yg mewakili kerajaan yg mula dalam bertindak sedemikian, selaku mahasiswa yg ada suara kita tidak bisu tapi kita juga berdiri atas stand mahasiswa.

akhirnya, kita harus sedar dan berfikir dgn fikiran yg matang ini kerana kita lihat rata2 pelajar mesir umno bila pulang kemalaysia menjadi kata bawah tempurung. saya hairan jika perhimpunan BERSIH puak umno sudah bersedia dgn meletakkan pendirian ulamak, tapi saya kesal KENAPA perkara begini tidak dilakukan jika himpunan yg haram tidak disentuh oleh ulamak UMNO. kenapa tidak kata konsert campur laki perempaun itu haram...kenapa tidak mahu kata rasuah itu haram...senyap membisu..kenap tidak mahu menegur pimpinan bertudung dan banyak lagi.....

waallhualam.

p/s: sesiapa yg bace dan tidak suka aku tidak pnh kisah pun pendirian anda......sebb aku tahu 10 tahun akan dtg anda akan berfikir dan mengatakan ALLAHU AKBAR!!!!

7 comments:

1malaysia again said...

megapa anda rasa 10tahun tidak mengatakan dalam masa 5 tahun akan menjadi negara milik islam..mungkin kah anda lupa malaysia mempunyai pelbagai kaum...bukan isu agama semata kerajaan tidak endah kan..bukan sebab perkara hanya pada kewajipan seorang muslim atau apa sahaja..ini kerana kita(malaysia) mempunyai pelbagai bangsa...apakata jika cina india membaca blog anda mengenai ini apa perasan mereka.kami menentang anda berdemo di sana bukan untuk kerajaan semata2 tetapi untuk semua rakyatnya..anda mengata kan pas tidak akan bersetuju mengenai murtad jika di malaysia..adakah itu hak anda??dan mengapa pula pas perlu bergabung bersama DAP?jika anda rasa negara malaysia hanya untuk anda(islam) mungkin tak akan terjadi jika sanggup bergabung bersama DAP dan ambiga memalukan malaysia.belajar la ikut yang sepatutnya...selami agama islam cara yang betul.buka minda dan hati anda seluasnya kerana agama islam tidak pernah memaksa umatnya.

adam said...

nasihat dari saya,,belajar la tahaluf siasi,,,,kemudian baru anda faham kenapa pas bergabung dgn dap,,,

10 tahun itu hanya angka..boleh jadi esok,,

Anonymous said...

tiada siapa yg pandang hina pelajar agama melainkan korang sendiri yang meletakkan diri korang ditempat yg hina (tepekik telolong depan orang ramai).

abomosleem said...

assalamualaikum, salam ziarah...

adam said...

jika terpekik terlolong itu adalah untuk kebenaran dan keadilan itu hina dan ianya hanya hina disisi manusia,,,tidak disisi ALLAH...allah mahu adil,,,

Thaaqhib Mohammed said...

wan!

I.allah, Allah sentiasa ada di mana sahaja kita perlukan Dia

Ust Alang sedang membina sejarah dia dan sejarah kita

Anonymous said...

jangan segan untuk berkata benar...kita akan bina kerajaan berlandaskan islam...TIDAK dengan RASUAH,ARAK,JUDI,HIBURAN semata-mata dlll...belajar agama untuk anak dan cucu anda dimasa akan datang ...Allahuakbar!!!

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat