Monday, January 2, 2012

berazam dgn niat......

salam tahun baru kepada semua....

pertamanya aku merafa' kan kesyukuran pada ALLAH diatas segala kurnian nikmat HIDUP diatas muka bumi ini diatas segala kenikmatan dan ujian sepanjang tahun 2011 ini. aku bersyukur.....

bila tahun baru menyengah aku mendapati setiap satu persatu manusia saling melontarkan azam2 untuk tahun baru dan ada sesetengah pula masih dengan azam yg lama. tapi aku tetap bersyukur manusia saling memerlukan keazaman untuk mengubah jati diri kearah yg lebih baik dan taqarub kepada ALLAH.   

DAN juga setiap keazaman itu memerlukan keazaman yg kuat untuk melalui 365 hari yg akan mendatang dan aku terfikir akan diri aku adakah aku MAMPU?

malu untuk mengatakan tidak tapi aku cuba sedaya upaya yg mungkin untuk mengatakan YA..AKU MAMPU!!!!

TAPI aku perlu mencari kekuatan bagaimana untuk mencapai azam aku dgn penuh menjadi dan keterujaan tatkala akhir tahun nnt. ya aku mampu!!! semuanya aku letakkan keazaman pada NIAT.

 ( SETIAP PERKARA ITU MENGIKUT APA YG DINIATKAN )الأمور بمقاصدها
 
Dari Dari Amirul Mukminin Abu Hafs Umar bin Khattab Radhiyaallahu ‘anhu ia telah berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Innamal a’malu binniyaat wa innamaa likullimriin ma nawaa” 

artinya ; Sesungguhnya amal perbuatan itu dengan niat dan sesungguhnya bagi setiap seseorang tergantung apa yang ia niatkan.


DARI AYAT DIATAS kita perlu nilai tahap kekuatan NIAT dilafazkan sama ada hanya lafaz pada mulut atau melalui mulut dan hati?
oleh itu, tanyalah hati kenapa AZAM kurang menjadi?

mungkinkah,,

NIAT UNTUK ADAT?
NIAT UNTUK IBADAH?

NIAT UNTUK BERSUKA?

P/S: niat tanpa azam : negatif!!!





0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat