Thursday, May 31, 2012

bila belajar agama tapi x suke agama!!!

aku bukan berpersatuan sgt malah tidaklah politik sangat but still looking perkara yg baik dan mencari pengalaman dalam 2 perkara diatas.

aku tersangat kecewa ada beberapa individu terlalu taksub dgn kebenciannya terhadap persatuan sehingga semua perkara yg boleh dianngap baik ditolak atas alasan PERSATUAN itu bukan platform yg terbaik untuk beliau.

dan aku bukan lah disini untuk memburukkan GOLONGAN ini tapi aku terfikir KENAPA?

apakah satu perkara itu dianggap salah jika perkara itu baik namun dipertikaikan cara atau uslub walhal pokok suatu perkara asas itu adalah WAJIB!

uslub itu ataupun cara boleh diubah namun bukan boleh merubah dari semua aspek yg mana perlu ditinggalkan atas sebab suatu perkara yg tidak disenangi.

AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR ITU WAJIB!!

aku akui sesetengah DAI'E itu tidak menggunakan uslub yg terkeluar dari kehormatan yg sepatutnya tapi bukan lah disebab kan itu amar makruf nahi mungkar dikecam dan dikecam lagi HEBAT disebabkan AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR itu dari pihak yg tidak disenangi.

makanya dimana NILAI pelajar AGAMA yg mana sepatutnya ARIF tapi menolak satu perkara yg jelas dan patut disokong dan diperjuangkan?

tiada!

maka benarlah hadith ini,

عَنْ أَنَسٍ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ ، قَالَ : " مَنِ ازْدَادَ عِلْمًا وَلَمْ يَزْدَدْ هُدَى لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلا بُعْدًا "
Barangsiapa yang bertambah ilmu, tetapi tidak bertambah hidayah. Tidaklah Allah tambahkan baginya kecuali ia semakin jauh daripada Allah.


Belajar setinggi mana, jika kamu tidak semakin dekat kepada Allah, maka sia-sialah apa yang kamu perolehi itu. Bimbang ia hanyalah istidraj bukannya nikmat atau pertolongan daripada Allah.

Maksud Istidraj

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj.
Rasullulah s.a.w.bersabda :”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat(durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)
ilmu setinggi gunung, seluas lautan alam, terbentang 7 petala lagi 7 petala bumi namun masih lagi durhaka dan menolak ayat2 ALLAH makanya jgnlah terlalu lena dgn kehidupan kerana REDHA ALLAH tidak ada disitu.

p/s: aku tulis ini bukan untuk kata aku ini menyokong mana2 pihak,,tapi aku fikir sebab aku nak balik malaysia dan jika golongan ini masih menolak bagaimana untuk menjadi daie di malaysia kelak...seriesly im not gud untuk tulis  ni but terpanggil untuk tulis disebbkan terbaca something kat fb seseorang///  whatever is who r u PLZ LAH jgn wat andaian BURUK tentang AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR jika tidak suka PERSATUAN itu...x suke senyap dan chill bro....jika salah daie tu, u just ask pada AHLI NYA....not dragging SOMETHING like that...

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat