Friday, May 25, 2012

sepanjang mencari tarbiah dari budak 'BERDOSA'

syukur padaMU atas segala kenikmatan dan kebahagiaan yg telah ENGKAU kurniakan kepadaKU bermula lahirku hingga kini aku masih lagi bernafas dan aku bersyukur pada MU YA ALLAH.


dulu, aku tiada sesiapa disekeliling hanya berteman titik noda dalam diri. aku terlalu hina sehingga aku tersa diri tidak ada lagi pengharapan yg boleh aku teruskan kehidupan. aku terlalu kotor sehingga tidak dapat lagi memlihat cahaya yg dapat memberi simbahan nurcahaya pada hati.

aku duduk dan duduk kaku tanpa bergerak hati ini walaupun untuk seinci. 

manusia tidak lagi aku percaya dan kawan tidak lagi menjadi teman. aku buta tidak derita sehingga tidak nampak lagi kebaikan. hati ini senantiasa mendorong dilorong gelap yg sering memanggil diriku untuk bersama lorong itu.

ya, pernah aku cuba untuk berubah namun perubahan itu hanya sia2 dan aku sendiri tertangkap diri dgn mainan jiwa  yg terlalu sakit sehingga memaksa diri untuk menghentikan. terlalu bodoh ketika itu sehingga menjadi nafsu sebagai raja. kadang2 aku tidak merasakan kesalahan itu pada aku tapi aku salah kan kawan2 yg tidak mahu aku bersama mereka untuk berubah malah mereka sering mencaci dan menghina tanpa sekelumit harapan mereka berikan untuk aku mencari sinar cahaya.

benarlah sekian lama aku menjauhkan diri dari ALLAH semakin aku buta dari melihat KEKUASAANNYA. aku kecewa dgn diri sendiri dan semakin aku kecewa semakin itu aku lupa untuk mengingatiNYA. SOLAT dan DOA aku tinggalkan demi kebahagian gelap aku sendiri. benarlah AKU MANUSIA HINA!

HARI semakin berganjak tahun silih berganti kini usia TARBIAH telah menjangkau 6 tahun dibumi barakah dgn barakah nabi2 terdahulu. dlm usia itu aku tidak nampak melainkan jiwa TERPAKSA mengikut rentak yg telah diaturkan namun aku cuba fahami dan aku cuba selami. aku tahu memang terlalu jauh dan tersangat jauh dari kehidupan yg terdahulu namun aku cuba cekalkan hati untuk mencari TARBIAH itu. 

aku pernah tewas dgn TARBIAH dan aku pernah GAGAL namun aku terus usaha dan usaha. aku percaya  mencari nur ILLAHI memerlukan seribu satu rintangan dan aku perlu harungi ujian PENGHINAAN dari mereka diluar sana yg tidak tahu JIWA aku perlukan ROHANI dan TARBIAH. aku kecewa dan hampir futur dgn diri.

aku bersujud!

kini, jiwa semakin tenang dan aku tidak lagi akan kembali ke lorong itu walaupun lambaian lorong sering memanggil untuk bersama meraka. aku perlu kuat dan aku perlu thabitkan hati untuk teruskan dgn TARBIAH ini.

dulu aku tidak pernah merasakan kawan itu penting dan aku sendiri tidak percaya yg kawan itu boleh memberi satu suntikan TARBIAH. aku percaya KAWAN DAN SAHABAT adalah penguat untuk diri untuk terus berubah. selama ini aku hanya memandang mereka dgn pendangan yg SINIS dan tiada apa yg mereka boleh lakukan untuk aku berubah namun aku silap! TARBIAH mereka buat aku terus tergerak dan aku perlu mengikut mereka tanpa perlu merasakan kesangsian. benar! 

aku seakan tenang ketika ini dan jiwa kembali terisi dgn ROHANI. aku bersyukur ALLAH campakkan aku dibumi barakah ini selama 6 tahun walaupun kelewatan menerima TARBIAH namun aku tetap bersyukur ALLAH telah bukakan pintu ini. 6 tahun bersama TARBIAH dan tahun ke ENAM itulah aku mengerti kenapa aku diletakkan disini! 

alhamdulillah, 

aku mengharapkan doa dari kalian untuk aku terus ISTIQOMAH pada jalanNYA.

aku dedikasikan syukur dan TERIMA KASIH kpd mereka yg disayangi selama aku dibumi TARBIAH ini, TANPA mereka mungkin aku masih sama dilorong itu dan tanpa meraka mungkin SIA2 aku hidup dibumi barakah ini.

syukran to MAK ABAH dan ADIKBERADIK yg hantar ku kesini untuk ditarbiah dan berubah menjadi lebih baik dan taat kpd org tuanye. 

syukran juga pada ahli bait : MARUL, NAIM, YASSIER, ZAMAN dan GHAZALI tanpa  mereka aku kesunyian sendirian dan sebab mereka aku tahu nilai kawan sebenarnya.

syukran kpd seseorang yg sering buat aku rasa malu dgn akhlaknya yg terlalu baik buat aku kagum HAZAZI. sebb hazazilah aku menjadi kuat untuk terus berubah.

syukran juga pada mereka yg aku anggap adik yg sering buat aku selesa dan mendengar masalah walaupun kdg2 itu masalah itu x dpt untuk diselesaikan tapi aku bersyukur ada tempat mengadu, thanks MUHAMAD AMIN SHAHRIL DAN HISYAM MAHADI.

dan syukran KPD SEMUA......
 

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat