Tuesday, July 21, 2009

Good vs Normal
"I dont wanna be a good guy, I just wanna being normal"
Sapa pernah baca buku, mesti tau quotes ni. Simple je ayat dia. Dia taknak jadi baik, tapi dia nak jadi normal. Jadi normal dalam masyarakat Melayu skang ni memang payah. Dan itu merupakan salah satu perjuangan. Sebelum tu, tafsiran normal ni pun kena betul. Andai tafsiran normal hidup kita cenderung kepada hidup ala-ala Barat dan Zionis, maka itulah normaliti kehidupan kita. Andainya tafsiran normal hidup kita berpandukan sunnah dan Al-Quran, maka itulah perjuangan sebenar kita. Jadik normal untuk mendapat redha Dia memang payah. Nak jadi normal bagi masyarakat zionis pon payah (pasal Malaysian masih belum capai tahap masyarakat zionism). Contoh sempoi, normal Masyarakat Melayu skang ialah solat express dan di hujung waktu, jadi kalo kita nak jadi normal di sisiNya, kita kena jadi abnormal dari masyarakat Melayu, iaitu solat di awal waktu secara berjemaah. Normaliti lain ada kat bawah ni sebagai contoh:
1) Melayu : Solat sorang2 ; Islam : Solat jemaah
2) Melayu : Layan AF 24 jam ; Islam : Layan ceramah 24 jam
3) Melayu : Layan lagu Avril 30 jam ; Islam : Layan Al-Quran 35 jam
4) Melayu : Kagumi artis barat/korea/lain2 ; Islam : Kagumi baginda s.a.w.
5) Melayu : Tegur menegur amalan extremis (ISA) ; Islam : Tegur menegur amalan mulia
6) Melayu : Nobodys Matter ; Islam : Nobodys Perfect
7) Melayu : Kesian rakyat Palestin ; Islam : Jum tolong rakyat Palestin
8) Melayu : Kubur lain-lain, tak perlu kisah ; Islam : Kalo kubur sebelah2, camna?
m9) Melayu : Pakai tudung pon seksi ke? ; Islam : An-Nur 31
10) Melayu : Kapel pun salah?? ; Islam : Matlamat tak menghalalkan cara
11) Melayu : ..... ; Islam : .....
p/s: korang nak yg mana,,,,melayu dulu ke or islam dulu,,muhasabah bersama,,aku pun kekadang melayu gak,,hehehe

3 comments:

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

salam wan. lama x dengar citer.
islam = agama.
melayu = bangsa. (arab quraisy pun bangsa jugak)
kita perlu dahulukan agama ke atas bangsa, namun kita tidak menolak rasa cinta terhadap bangsa.

paling baik, kita berusaha sama-sama mengislamkan bangsa melayu dengan menerapkan nilai2 islam dlm diri kita dan pada masa yg sama mengekalkan ciri2 kemelayuan yang positif yg kita warisi zaman berzaman.

'melayu akan terkedepan jika mengambil islam sebagai manhaj hidup'

adam said...

thanks,,saya sihat je,,skg ni sbuk keje,,,ustaz sihat ke,,,terima kasih la bg komen,,berkongsi pandangan

Ratu Syahadah said...

Salamunalaik wbt...

I agree with what kind of mohd firdaus said...=)

Islam is the good way for our life...

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat