Tuesday, May 29, 2012

PERIHAL SUMPAH DAN KAFARAH YAMIN.


sumpah : 


Kata aiman huruf hamzah diharakati fathah adalah bentuk jama’ dari yamin (sumpah).


Menurut bahasa, kata yamin asal artinya yad ‘tangan’. maksud lain pula adalah kekuatan. dan juga dibawa maksud sumpah.


syar’i : kata yamin adalah menguatkan sesuatu dengan menyebut nama Allah atau sifat-Nya dengan lafaz yg tertentu.


tidak sah sumpah kecuali :


Sumpah tidak terangkat dan tidak sah, kecuali dengan menyebut lafadz Allah, atau salah satu nama-Nya, ataupun salah satu sifat-Nya.


contoh : aku bersumpah dgn nama ALLAH/ aku bersumpah dgn sifat ARRAHMAN/ aku bersumpah dgn nama ALLAH yg ARRAHMAN.


selain dari diatas sumpah tidak sah dan tidak dikira sebagai SUMPAH. 


sumpah selain nama ALLAH :


-Dari Ibnu Umar ra, ia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa bersumpah dengan (menyebut nama) selain Allah, maka sungguh ia telah kafir atau musyrik.”


contoh : aku bersumpah dgn nama BAPAK AKU / aku bersumpah atas nama PEMILIK UNTA ini / 


langgar sumpah (kaffarah yamin) :


wajib keatas orang yg bersumpah (halif) untuk membayar kafarah yamin jika dia melanggar sumpah dgn apa yg dia sumpah.


Allah swt berfirman:


“Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk bersumpah), tetapi -Dia menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpah yang kamu sengaja, maka kafarah (melanggar) sumpah itu ialah memberi makan sepuluh orang miskin, yaitu dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu, atau memberi pakaian kepada mereka atau memerdekakan seorang budak. Barangsiapa tidak sanggup melakukan yang demikian itu, maka kafarahnya puasa selama tiga hari. Yang demikian itu adalah kafarah sumpah-sumpahmu, bila kamu bersumpah (lalu kamu melanggar).” (QS al-Maa-idah: 89).


Barangsiapa yang melanggar sumpahnya, maka kafarahnya salah satu dari tiga bentuk kafarah  yg ALLAH telah dtgkan dari firmannya :


1.Memberi makan sepuluh orang miskin makanan yang biasanya kita berikan kepada keluarga kita.


2.Atau memberi pakaian kepada mereka.


3.Atau memerdekakan seorang budak.



-Kemudian barangsiapa tidak mampu melaksanakan salah satu dari tiga bentuk di atas, maka kafarahnya harus berpuasa tiga hari. Tidak boleh membayar kafarah dengan jalan berpuasa selagi mampu melaksanakan salah satu dari tiga bentuk kafrah diatas itu.


penerangan yg ringkas ini dpt difahami secara keseluruhan kerana ini basic dlm PERLAKSANAAN SUMPAH mengikut syariat islam.

p/s: doakan aku INSYAALLAH 31 MAY ni aku exam untuk madah FIQH SYAFIE dan PERKARA diatas adalah salah satu topik dlm tajuk perbincangan dlm fiqh syafie...sebenarnya banyak lagi perbincangan..tp pembacaan begini seeloknya menyenangkan org nak faham,,,minta maaf segala kekurangan! PRAY FOR ME!!!



1 comments:

Anonymous said...

maaf baru nak tye.. kalau kite cakap kat kawan sumpah xbagi tau sape2. demi allah.. then kalau kite bgtw gak kire camne? kne kafarah x? tx

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat