Thursday, November 26, 2009



salam,,, selamat hari raya eidul adha kepada sahabat2 yg dirahmati ALLAH... bila raya haji mungkin yg akan terungkap dibibir mengenai pengorbanan,,,apakah itu pengorbanan? dan apakah pengorbanan itu ketika raya haji sahaja? atau ade org yg memang tak sanggup untuk berkorban, tak kisah la berkorban harta atau manfaat...

aku bukan la layak untuk mengatakan apa itu pengorbanan,,tapi cukup la sekadar diri aku untuk mengatakan apa itu pengorbanan!!!!
pendapat aku sendiri mungkin aku khususkan kita masyarakat dimalaysia yg hanya tau bila raya haji meraka tahu korban lembu,kerbau dan kambing,,,sekadar tau pengorbanan harta,,,memang ia adalah dituntut didalam islam untuk kita menyingkap kisah silam dizaman nabi ibrahim dimana diperintahkan oleh ALLAH untuk mengorbankan anaknya nabi ismail untuk disembelih,,,

memang bagus untuk memenuhi tuntutan agama dalam mengorbankan binatang2 untuk disembelih ketika raya haji,,tapi apa yg penting untuk kita nilai sekarang ini adalah maksud tersirat didalam kisah nabi ibrahim itu sendiri,,bagaimana sanggup untuk menyembelih anaknya ismail,,

tapi bagaimana pula kita? kita hanya tahu untuk korban sahaja!!! tapi adakah kita sanggup korbankan diri kita kepada ALLAH...SANGGUP KAH!!!!!!
sanggupkah kita korbankan diri untuk menuruti perintah ALLAH,,,bg aku untuk solat lima waktu pun tak sanggup dikorbankan walaupun waktu nya taklah sepenjang hari,,,,klu nak ikutkan sebahagian dari kita termasuk aku masih lagi sanggup mengorbankan masa untuk ketempat-tempat hiburan,,,tempat beli belah,,,dan sewaktu dengan nya,,berapa orgkah yg sanggup untuk korbankan masa untuk solat di masjid2, surau2 dan sewaktu dengan nya,,,

ramai org yg sanggup untuk korbankan duit untuk perkara yg tidak faedah dengan mengeluarkan duit untuk perkara yg tidak memberi manfaat pada diri,,,sanggup beli itu dan ini,,tapi berapa orgkah yg sanggup korbankan duit untuk di infakkan kepada meraka yg memerlukan dan sewaktu dengan nya,,,
korban itu maksudnya luas,,,tapi kita sahaja yg suka sempitkan dengan perkara sebegini,,,korban untuk raya haji sahaja!!! hakikatnya ia lebih dari apa yg dijangka....

p/s : aku pun diantara org2 diatas,,,doakan aku untuk berubah,,,beri aku kekuatan...

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat