Monday, January 24, 2011

cintailah aku..

aku tak pernah bercinta dan aku hanya suka berkasih sayang.

perlu ke untuk aku bercinta?

jawapan aku : x kot....

tapi kenapa wujud perkataan cinta kalau bukan untuk bercinta!

kebenaranya aku salah dan septutnya aku perlu untuk bercinta.

tapi bagaimana?

cintalah dengan penuh kasih sayang.

itu aku mampu tapi bagaimana pula cinta hakiki.?

cintalah dengan bermatlamat dan secara intelektual.

wat pe?

supaya ko tak berzina dikemudian hari dan ko akan berusaha gigih untuk mencapai matlamat.

kalau perempuan tu tak faham apa yg aku nk wat. camne plak?

ko bg faham.

klu tak faham gak?

bg faham dengan sefaham-fahamnya dan kata putus.

ingat jgn zalim! jgn sesekali menyakiti si dia. secara hikmah zahir dan batin.

apa punca masalah cinta?

cinta kerana nafsu, dan sebb tu cinta biar ade matlamat. jgn main terjah je.

perlu ke selalu nk berhubung?

x perlu pun, cukup sekadar ada asas kukuh kepercayaan antara satu sama lain dan tetapkan pendirian dgn berpaksikan matlamat. klu nk berhubung pun perkara2 yg penting je,,tye kaba tu penting sgt ke? tye mkn tu penting sgt ke? pertyaan tu la penyebab akan ade pertanyaan yg mengarut!

akhir nya bg tazkirah sikit kat aku.

camnilah bro,

Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia. Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta.

Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda:

tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.

Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.

pemuda bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, pemuda mesti ada rasa tanggungjawab.

dan nk lebih tazkirah ko bacelah blog aku kat entry aku yg lps2,,,,,,

p/s: seronok mendengar masalah berkait rapat dengan cinta. cinta itu indah. tapi buat tak indah manusia itu sendiri.

9 comments:

layyinu hariri said...

cinta yang berlandas iman.. dan dpandukan iman,,yang menjadikan cinta psngn halal sbgai wasilah tok meraih redhaNYA.. ni'mat terbesar adlah mlihat wajah kkasih yng kita imani scara ghaib ya'ni cinta Allah... cinta i2 halal dan jngn diharamkan.. cinta mnjadi terlarang apbla dpandu nafsu.. wallahualam..

adam said...

semoga itu wasilah kita untuk kenal cinta supaya tak dipandu nafsu,,,

Solihin Zubir said...

bercintalah selepas kahwin..
tu yg terbaek.. :D

adam said...

u r right solihin..that what i hope,,,

Nor moscow said...

Adik kak Nor ni bakal doktor ke bakal ustaz ni? Atau bakal jadi penulis hebat satu ketika nanti?

layyinu hariri said...

iAllah..mu'min yang muttaqin hebat dlam smua perkara..malah bkan hebat lg da tapi pakar dlm sgla perkara.. iAllah akhi adam kn mnjadi y terbaek.. amien

adam said...

insyaallah seoga doa menjadi suatu kenyataan,.,

doakan saya kat sini,,,n lupa plak esok saya gerak balik ke malaysia sebb keadaan mesir tak terkawal..

adam said...

insyaallah seoga doa menjadi suatu kenyataan,.,

doakan saya kat sini,,,n lupa plak esok saya gerak balik ke malaysia sebb keadaan mesir tak terkawal..

layyinu hariri said...

iAllah.. sentiasa dlm doa org mu'min ya akh.. moga slmat smpai ke mlaysia.. amien

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat