Monday, March 7, 2011

selamat pagi KEMATIAN.

apa kaba semua? aku cume mengharapkan korg semua sihat dan dlm bawah rahmat allah sentiasa.

tak de pe pun nak tulis cume aku nk ucapkan tkziah pada keluarga jiran kampung kami y baru meninggal semlam. semoga roh nya dicucuri rahmat. ameen!!!

klu ade orang mati, adakah kita merasakan yg kita ni akan turut mati?

jika benar2 insaf akan rsa yg mati itu sedang menunggu kita.

bg mereka yg lalai pastinya sedang gelak ketawa dan tidak merasa walaupun sedikit perasaan.


كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

(Ali Imron: 185)


Dari Ibnu Umar rodhiyallaahu'anhu, ia berkata: aku pernah duduk bersama Rasulullah shollallahu'alayhiwasallam. Lalu datanglah seorang laki-laki dari Anshor dan ia mengucapkan salam kepada Rasulullah shollallahu'alayhiwasallam, kemudian berkata: wahai Rasulullah, siapakah mukmin yang paling utama? Beliau menjawab:

أحسنهم خلقا

"Yang paling baik akhlaknya"

Orang Anshor itu berkata: lalu siapakah mukmin yang paling cerdas? Beliau menjawab:

أكثرهم للموت ذكرا و أحسنهم لما بعده استعدادا, أولئك الأكياس

"Yang paling banyak mengingat mati dan paling baik persiapannya untuk setelah mati. Mereka itulah orang-orang cerdas"

Dikeluarkan oleh Ibnu Majah.

dan banyak lagi dalil2 tentang kematian tapi jika banyak sekalipun tidak mendatangkan manfaat jika kita sendiri tidak pernah merasakan apa hikmah sebenar kematian.

tatkala aku sedang menulis ni aku merasakan atau boleh jadi aku akan pergi selama-lamanya kerana kematian itu datang tidak kenal pada waktu. percayalah kerana kita tidak pernah tau berapa lama kita akan hidup kerana kehidupan dan kematian itu ALLAH sahaja yg mengetahui.

oleh itu berjaga-jagalah setiap saat dengan setiap perbuatan kita dan biarlah kematian itu dtg dlm keadaan amal kita amal yg soleh. dan amat aib jika mati itu tatkala dlm keadaan suk khatimah. nauzubillah minzalik!

p/s: mlm ni ade bbq kat umh kawan tapi aku tak tau nk pegi ke tak. sebb ade alasan yg tak dpt aku elak. aku sedang fikirkan.

1 comments:

solomolo said...

sentiasalah mengingati mati...

 

Copyright © 2011 Reserved to adamhawa
Design with love by CikBulat